Friday, July 23, 2010

encik lopez oh encik lopez…

hari nie hari jumaat.
tah bile lar aku nak balik umah neh.
rasa rindu kat umah plak.
keje belambak dgn paperwork atas meja sepah2.
adeh.
sabar je lar.
pagi nie aku x membanci.
tapi sebaliknya membonci,
ngeh3.
huarm.
jap lagi nak solat jumaat.
nabil lar yg mencadangkan agar ktorg pegi petang je banci.
so, jawabnya, aku sambung tdo semula.
hehe.
bagus jgak.
akceli, aku penat bangat.
sbb tdo agak lewat jgak mlm td.
tak po lar hoh.
janji rock.
hah.
nie nak citer lar kan, ttg tadi siang.
aku datang membanci umah seorg warga emas.
dlm byk2 umah tu, rumah die je umah kristian.
sbb dari luar da nampak da die gantung gambar2 jesus whatsoever.
so, aku malas nak tanya banyak.
sbb warga tua nie tanya banyak2 pown susah.
aku  mintak ic die jek.
eh. terkejot aku.
nengok kat ic die sekali die lahir pada tahun 1917.
mak ai.
93 tahun.
nama die John Lopez.
agak fasih en Lopez nie berbahasa melayu.
bila tanya bangsa ape?
die kate die bangsa portugese.
huhu.
upanya en Lopez nie berbangsa bekas penjajah (belanda).
tapi x ada kaitan.
sbb die dilahirkan kat malaysia.
die mmg rakyat malaysia.
tapi die nie masih kuat.
gagah lagi.
x nyanyuk ke ape ke.
die nie jugak merupakan bekas pegawai kerajaan yg dah bersara.
kerja sebagai seorang akauntan.
yg aku terkejut, die tawu aku datang untuk ‘cencus’.
cencus tu bahasa inggeris utk banci.
dlm pemikiran aku, aku nampak die nie spt sudah masak dgn malaysia.
perbualan die pown bukannya merapu.
tapi ada fakta2.
respect aku dgn en Lopez nie.
so aku pown buat lar satu hypothesis; jikalau seseorg tu banyak membaca, berkemungkinan umurnya panjang.
tapi tak tawu lar kan.
itu semua kerja tuhan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...