Wednesday, August 18, 2010

Chinese and number 13

what the heck?

its 3.00 am in the morning.

i just waiting for my eyes to shut off.

but it seems not to happened.

so, lets begin a storey.

huarm.

okey lar nak citer ttg org cina dan nombor 13.

selama aku keje sbg pegawai banci (kedarghat kedaghung), tak pernah aku jumpa no 13 kat sebuah taman perumahan; taman nasib, Kluang.

secara normalnya, nombor rumah bermula dengan nombor 1, 2, 3 ,4 … – sampai habis lar kan.

tapi kiraan bagi nombor 13 x pernah ada dlm senarai buku kuning aku.

susunan nombor die mcm nie, 1, 2, 3, … 10, 11, 12, 12A, 14, 15 …

perasan x?

x ada nombor 13?

nampaknya, 13 membawa maksud mati…

org cina x suka mati.

kalo kat sekolah pn sama.

kalo peperiksaan, kalo anak-anak mereka (org cine) dapat C dlm semua subjek, diorg akan berhentikan anak dari skolah je.

mereka lebih rela x skola kan anak mereka daripada menerima hasil peperiksaan “C” je memanjang.

“C” bunyi spt biasa je kan..

tapi “C” dlm bahasa cina membawa maksud “Mati”.

komen aku ialah: tah hape2 lar kepercayaan diorg nie, lg menyusahkan kerja aku utk kira nombor adalah.

fikirkan dan renungkan ttg budaya melayu kita pula yg lebih pelbagai.

anda lebih arif ya tak?

undur diri dulu ya…

5 comments:

miRa iKomiA said...
This comment has been removed by the author.
miRa iKomiA said...

ha! lg 1 pnglmn, mira spekong dgn sorg minah cina mesia nih..ale2 dia leh lak tye " r u a malay?" ceh! bile spekong leh lak dia doubt mra nih malay ke x..nk je jwb, "ya, im a papua new guninean!" haha!

wIthsOMeuglytruth said...

bukan org cina je percaya dgn 13.
org luar negara pn xsuka dgn 13. Friday 13th??... kat sana mana ada tingkat 13 dll...hehehe.

madmal said...

mira: hahaha.. aduiw... mengong lar diorg nie.. dah terang2 muka mira mata bulat.. dah tentu2 lar malay.. aish... huhu.. mmg diorg nie nak kaya cepat jek.. sakit hati.. nak keje pn susah ngan diorg...

mac: oh yea ke? tah tawu plak org putih pn takut jgak.. aish.. karut je lar... but interesting fact about level 13.. nice...

wIthsOMeuglytruth said...

hehehe..btol... siap dorg produce muvie tajuk friday 13...hehehhe...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...