Monday, January 24, 2011

Hat Yai with memories

2 minggu lepas aku berada di luar negara..

aku melawat Hat Yai, Thailand..

memang macam tak percaya..

sebenarnya aku di offer oleh gen Leo, ada tempat kosong untuk ke Hat Yai.

mula-mula memang tak percaya, tp dah aku tampar pipi kiri dan kanan baru la aku rasa ini betul-betul kejadian.

so pack up everything, aku rasa aku kemas ala kadar jek..

sumbat pape yg patot dlm bag Okey aku baru beli (beg besar gedabak)...

so, kisah Hat Yai pn bermula..

6 Januari 2011, Khamis

jam 4.30ptg, aku bergerak dari bas station pasir gudang and tiba around kul 8 kowt. hehe.. first time naek bas turun dekat bukit jalil.. rasa mcm totally stranger kat situ.. ta tawu pape.. so tanya-tanya org gak.. so lepas tu aku tunggu la Leo amek..

7 Januari 2011, Jumaat

12.00 mlm, ktorg bertolak dari Chulan Tower kL... briefing skit, tah ape benda briefing pn aku layankan jek.. then bas bergerak agak lewat jgak.. lebih kurang 1am jugak la..haha.. aku ta tawu ape jadik lepas tu.. sebab aku tdo jeh all the way.. diorg kate ad 3 perhentian, tapi bas benti pn aku ta turun.. sbb memang masa putera raja beradu... huhu..

6.00pagi, bas berhenti kat rnr gurun.. nothing much.. solat subuh.. hhuk huk huk.. rasa mcm aku dok new york plak.. air die sejuk giler sebab dalam bas dah ber aircond je kan.. pastu bas trus menuju ke Chanlun.. driver bas kate dekat jek.. ta jauh da dari gurun tu..

7.30 pg, seperti yg dijanjikan, ktorag sampai kt Chanlun.. aku tukar duit rm100 jek.. dapat la masa tu rm 1000bath.. huhu.. rasa kaya jap..


aku tgah beratur na tukar duit.. hohoho.. masa ni leo mengantuk giler sbb die baru jek dapat tdo.. hahaha


8.00 pg, ktorg cross border bukit kayu hitam.. dengan officialnye, aku keluar negara la kan.. hehe..

nampak ta ape die tulis.. hehe.. ni kat malaysia agy..

bergambar kat imegresen thailand.. kat blakang tu ada jam macam ala2 kat dataran merdeka plak..
8.30 pg, tiba kat imegresen tha doa, thailand.. agak leceh gak la.. ramai.. berator panjang.. erm.. rasa singapore lagik cepat sikit.. lepas jek imegresen cop passport bagai, ktorg trus melantak.. hehe.. kat sini la diorg kate bandar selatan thailand yg bergolak dulu.. erm.. bandar die bule tahan.. intersting place.. ta sama environment mcm malaysia.. totally different place..


ini lar antara bandar tha doa.. memang betul2 sebelah border thailand tu.. cuba korg perhatikan wayar2 yg melintang tu.. sebenarnya sgt la dekat atas kepala korg je, bule capai ngan tangan jek.. erm..

ktorg bersarapan pagi kat warong.. aku makan roti telor 2 keping ngan teh O.. kat situ baru aku pertama kali guna thai bath.. so baru la aku paham, 1 ringgit kita sama dgn 10bath.. tak banyak beza ringgit.. beza beberapa sen jek.. hah.. lagi satu, org selatan thai nie kebanyakkan nye muslim/islam.. so banyak makanan yg halal bule di carik sekitar selatan thai ni.. Kfc pn halal kat sini, tapi McD ta halal ya.. lagi satu, sesetengah org kat selatan thai nie bule berbahasa melayu kiter.. tp ajuk2 kelantan skit loghat die.. and the thing is, muka diorg memang sebijik mcm melayu.. mungkin korg kalo pergi pn ta bule beza die ni agama ape, buddha ke islam ke kristian.. tak mcm kiter kat malaysia kan, kalo islam tu, memang bule agak kalo die melayu, buddha pulak bule agak biler die itu berbangsa cina dan lain-lain..


aku perasan camera tengah fokus kat ktrorg, tapi leo lambat.. hahaahaha.. anyway, nie warong yg ktorg breakfast tu..

bergambar lepas makan sebelum naek bas.. erm...



hehe.. korg nampak ta ape yg aku nampak...? ada atm kan.. cuba nengok betul2.. CIMB bank lar.. hehe :)

pastu ktorg trus menuju ke pantai ape tah ek.. aku lupa na record.. pantai tu ada mermaid.. kononya utk sape yg nak ada jodoh, bule mintak ngan mermaid nie..


hah, ni la mermaid aku cakap tu.. hehe.. aku sorg jek berani pegang kepala die.. alar, bukan nye die bule meronta dan tolong aku pown.. hak hak hak..

akceli kat sini die pantai.. dikatakan kat pantai ni ada mitos tikus ngan kucing.. so ada lar pulau tikus ngan kucing dari jauh bule nampak.. tp luper la nak amek gambar sbb ktorg time tu tgn da kotor melekik sbb minom air kelapa bakar.. terbaek~!

hah sape yg paham tolong translate kan ya.. hehe.. buruk la muka, aish, siyes sgt masa nie.. huhu..

erm..

hah dah ingat dah.. nama pantai ni nama die Samila Beach.. hahahah.. merujuk gambar kt blakang kan.. ngeh3..

ada lanun kat nun jauh tu.. hehe..

kepala aku kena picit.. jadik ta effect gambar nie? hehe

tiang dan kapal pecah kat belakang.. erm.. nice..

melihat ombak yg bergelora...
 
koboi sesat kat tahiland.. hehe.. beli topi tu harga dekat 10 engget cam tu.. nie da na alek da hotel..

4.00 pm ktorg trus check-in kat hotel le garden plaza.. cool hotel.. yg best nye ialah, tak ada satu pown pekerja indonesia.. aku rasa mmg tenaga buruh die mencukupi la.. huhu... pastu ktorg lepak agak lama la kat bilik.. rehat.. tdo jap.. sampai lar dekat magrib..

jam 7.00 ptg, ktorg bersiap kat bawah tunggu naek van hendak ke floating market.. asalnye pukul 5.. tapi postpone sebab hujan.. agak lebat ar.. so tggu kat bawah, then skejap jek van sampai bawak kami ke floating market..

hah ni la floating market yg aku cakap tu..


leo ngan local people.. nengok lar tu.. sempat die amek ngan awek thai.. hehe.. rata2 peniaga kat sini ialah muslim/islam..

air kelapa.. nyum2.. nengok ape akak abg ipin ni pegang, hehe tu la die pulut ayam goreng.. mmg banyak dan kenyang..

amek gambar ngan abg ipin sebela sampan.. hehe.. tengok awek tu mcm ta puas ati ta amek gambar ngan die.. hak hak hak..

nampak ta leo sedang berusaha mengeluarkan isi kelapa dlm bekas die tu.. huhu...

erm.. team-team axxa affin..

hah nie dah nak balik hotel balik dlm van.. huhu.. hujan la time nie.. agak mengigil jgak la kan.. huhu
 menarik jugak la kat floating market hat yai nie.. erm.. produk2 nye memang ta jumpa kat mesia.. kagum aku.. unik.. yelar, berniaga atas sampan.. pastu pulak, makanan aneh2.. erm.. mlm tu aku sempat la beli sup, pastu pulut nasik ayam goreng ngan air kelapa.. memang terbaek ar.. so, enjoy jugak la kat sini... eih jap, ni na bgtau, kat atas sampan nie pn, ada jugak yg jual aiskrim tau.. hah.. jgn ta tawu.. hehe.. lagi satu, harga setiap benda yg dijual memang ta akan lebih 20 bath ataupun 2 engget jek mesia.. so memang kenyang la korg beli itu dan ini.. 
10.00 mlm macam tu da sampai area hotel balik.. aku ta buat ape sgt.. letak barang yg perlu then turun balik..  pastu, jalan2 sekitar bandar hat yai nie.. dekat2 ngan area hotel.. jalan tanpa arah.. haha.. tah aku ta tawu ape aku na carik.. cuma agak kagum ar.. bandar die walaupn dah pukul 10 mlm tetap meriah.. ada jek org.. beza pulak ngan jb.. huhu.. erm.. jalan-jalan-jalan sampai dahaga, then singgah la seven eleven.. hoho.. beli air coke.. sbb tu jek air aku rasa aku bule minom.. hah.. na bagtau ni.. harga air coke die ialah 10 bath saja.. sama dgn 1 engget jek.. hehe.. dah la dlm bentuk kaca ya.. huhu.. okey la tu.. pastu, kotrg pn alek la hotel balik.. seterusnya aku ta tawu ape berlaku sbb aku mandi solat n trus tdo sampai pagi..........


8 Januari 2011, Sabtu

6 pagi, morning call.. tapi seingat aku, aku da bangun dulu da.. pastu tdo alek.. hehe. pastu trun bawah, breakfast la bagai.. erm.. not recomended la.. sbb makanan nye meragukan.. so aku makan yg aku rasa bule je mcm roti, dan benda2 yg aku yakin halal.. tu lar.. kurang best skit.. membantutkan selera.. pastu aku trus bergegas naek blik balik sbb sakit perot... pastu tros tdo balik sampai ladkat pkol 12 gak.. aku ta join diorg sbb diorg ada conference ttg tah hape tah.. so dgn bertemankan channel tv3 seingat aku ada kartun, tah mcmaner aku tertdo.. hahaha..

jam1.00 ptg, dapat call suruh trun makan tengahari.. so aku pn turun la.. haha.. adeh.. ada org kate mata aku cokelet.. aish.. .................... (panjang skit titik die nie).......................................... hahahaha

jam 5.00 ptg, baru dapat keluar hotel.. postpone sbb hujan lebat.. ktorg pegi bazaar.. erm.. menarik gak la kat sane.. bazaar ada jual mcm2.. alar senang cakap die ala2 uptown la.. hah.. dari baju, hingga la ke makanan.. murah2.. harga bule mintak kurang.. erm aku ngan leo not in favor by things, but at first leo was looking for a bag.. by chance only we might found a good one but luckily, we dont.. jadik ktorg pn jalan2 jek la citernye.. amek gambar sane sini..

nak pegi bazaar tu kena naek tut tut.. hehe.. ni gambar aku kat atas tut tut tu lar.. hehe.. senyum tak ikhlas.. ngeh3..

hah ni dekat2 ngan area bazaar la.. bergambar sakan..

erm.. tinggi kan jejantas ni.. agak unik gakla kan... mcm mesia ta ada jekkan jejantas.. hahahaha

hehe.. aku suka gambar ni sbb tut tut tu kaler biru ngan aku.. hehe.. hah nie la tut tut yg aku cakap tu.. die mcm van kecik pn ada mcm mini lori pn ada.. haha.. yg penting die modified utk muatkan penumpang.. :)

erm.. sama gak la nie.. :)



leo.. kat atas tu kan..
okeh.. lepas da penat, mesti la nak balik kan.. hehe.. tapi kan.. masalahnye, kitorg dah terlepas dah.. overtime sgt.. so ktorg pn pusing la lagi kan.. ngan abg ipin skali.. konon2 na ronda carik yg ta jumpa kat mesia kan contoh cikaro la hape la.. tu kepala cik ipin  ye.. saya layankan jek.. ngeh3..  the best thing is, ktorg jumpa satu konsep kedai kopi.. hehe.. menarik kopi tu.. murah pn murah.. siyes, sebijik mcm coffee bean and starbucks..

yup, this is the coffee shop i was mentioning about.. absolute coffee.. sedap wei.. mcm starbucks.. sebijik~ hehe aku jadik model coffee nie kann.. :p

then ktorg pn alek lar.. ta ada ape nak buat.. naek la tut tut lagi...


ini la leo yg selalu disebut-sebut tu.. hehe.. die ni bakal jadik guidance or saviour seluruh dunia.. hehe.. genius la katakan.. :)

ni ngan ipin time balik.. ehehe.. bergaya kan ipin.. dgn kopi di tangan + topi + cermin mata itam..

so, after that after sometimes, dalam jam 6 cam tu kot.. tah ek.. ktorg sampai kat area hotel le garden plaza... tapi ipin ni lar.. ajak jalan2 agy.. huhu.. so ktorg round2 la kat bandar.. yg mlm semalam ta tawu jalan sbb gelap.. tak bawak torch light.. hehe.. ni siang, so nampak la jalan2 sekitar nye dgn lebih terang.. menarik gak la kan.. hehe... iopin ajak tpt yg aneh2.. hoho pink lady complex la tah hape tah.. jalan yg bawa ke syurga bg mereka yg suka.. huhu.. akceli ipin nak cari dobi tpt yg bule die gosok baju bcause die ta bawak seterika.. tu la puncanya..

hah nie kat salah satu jalan blakang yg ktorg jalan petang tu.. hehe.. aku paksa leo amek gambar nie.. akceli jalan ni bz.. tapi ta ada keta sbb lampu merah.. huhu.. nice kan gambar blakang.. thanks cameraman leo :)

korg mesti rasa ni perempuan kan..? hahahaha korg silap! ini lelaki!

haha.. pastu da jumpa kedai gosok baju, leo plak na potong rambut.. hohoho.. so masa potong rambut tu aku tunggu la die kat luar kedai.. aish.. bengang betul aku leo potong rambut lama2.. nie nampak ta gambar atas tu.. maknyah tu dok mengempel dgn aku.. aish..mintak aku urut tgn die la jadah la.. aku bwat ta layan jek.. so aku boring layan die aku petik la gambar sbb na tutup mulut die kan.. hahaha.. langkah bijak.. so dyiam die lepas tu trus jek die masuk kedai balik.. hahahahahaa.. sengal.. tapi ape yg aku nengok si mamat nie, pandai cakap melayu..~! sbb tu antara sbb ipin pilih kedai die nie utk urut badan.. sbb bule tawar harga kowt.. erm lagi satu senang nak komunikasi.. so after that, rambut leo dah hensem hehe ktorg pn balik hotel ar.. alar lupa na copy gambar leo.. jgn marah ea cik gen.. :)

8.00 mlm, sebenarnya aku lambat malam tu.. dgn en gen leo.. sbb ktorg dok make up dulu.. huhu.. sbb tu lambat.. dah mcm vip da.. huhu.. datang belakang vip plak tu... aish.. so dinner mlm tu agak unik.. hehe.. makanan die pn aneh2.. yg ta bule tahan, die bg makanan dimlakan dgn sayur dulu, pastu last skali baru nasik.. hahaha. aku rasa mcm ta kenyang sgt pown.. banyak minom air adalah..haha.. lagi satu, ta sedap pown.. hahahha..

erm.. lpas dinner tu ada lah diorg bwat ala-ala disco.. ackeli live band.. aku agak suka lar.. sbb mula2 jek dah lagu2 yg aku suka.. rod steward lar, pastu lagu earth angel lar.. aish.. sbb persepsi aku dah best mula2, then sampai abes aku layan.. terbaek.. erm.. no comment.. hehe.. pastu pulak, ada la persembahan thai girl.. hahaha.. sengal.. tapi ta best langsung.. ta tawu la org laen kata ape.. tapi bg aku ta best.. ta rasa ape best pown.. mengarut jek mlm tu...

tapi after that best la jgak.. sbb erm diorg sambung disco alek.. i was dancing with somebody that night.. hehe no comment..

so lepas tu, ktorg minom kat warong before we call it a day.. erm.. pulut mangga die terbaek~! i like.. hehe.. yang bestnya ialah, bandar hat yai nie tak pernah pupus ngan org.. kul 3 pagi pown ada lagi org.. aish.. bule tahan jugak bandar die nie.. kagum aku.. hidup la bandar ni.. :)

9 Januari 2011, Ahad


around kul 7.00 pg gak lar bangun.. agak lewat.. hoho.. tp sempat subuh.. sbb cuaca die gelap agy.. akceli waktu mesia tu.. waktu die kul 6 pagi.. lambat sejam.. pastu jek siap2 mandi, turun breakfast.. hari nie hari terakhir kat hat yai.. nak check out da pown..

so bus ktorg bergerak around pkol 10 pagi jgak la.. so tibe balik kL pukul 6 petang..

erm.. rasa mcm berat jek bile time perpisahan ngan sume org.. rasa mcm ta dapat jumpa lagi sume org t.. huhu.. tah ek.. rasa mcm ta tawu na cakap masa tu.......... huhu.. so, itu je la citer hat yai...

p/s: akceli aku na letak tajuk Hat Yai with memories & love... tapi ta jadik la.. t kontroversi pulak kann.. hoho.. okeh... daa..


5 comments:

miRa iKomiA said...

nk g! nk g! nk g! akml, klo g sesama pompuan jer slmt x?

madmal said...

pegi sesame perempuan..? selamat.. sbb maknyah or hookers kejar lelaki jek.. ;)

Leo "Ricky" Huzair said...

Ayat ko...."guidance and savior seluruh dunia" berbunyi mcm haram sikit ek?

"dancing with someone...no comment"
Xpe, aku boleh comment....

"HAt YAi with memories & LOVE huh"
I thought tht word mcm dh pupus kt otak ko...hehehehe

azik said...

boleh jadi traveler writer ni. haha

madmal said...

haha.. cita-cita begitu lar.. hahahahhahahaahahhahaha (gelak suka)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...