Wednesday, August 18, 2010

Chinese and number 13

what the heck?

its 3.00 am in the morning.

i just waiting for my eyes to shut off.

but it seems not to happened.

so, lets begin a storey.

huarm.

okey lar nak citer ttg org cina dan nombor 13.

selama aku keje sbg pegawai banci (kedarghat kedaghung), tak pernah aku jumpa no 13 kat sebuah taman perumahan; taman nasib, Kluang.

secara normalnya, nombor rumah bermula dengan nombor 1, 2, 3 ,4 … – sampai habis lar kan.

tapi kiraan bagi nombor 13 x pernah ada dlm senarai buku kuning aku.

susunan nombor die mcm nie, 1, 2, 3, … 10, 11, 12, 12A, 14, 15 …

perasan x?

x ada nombor 13?

nampaknya, 13 membawa maksud mati…

org cina x suka mati.

kalo kat sekolah pn sama.

kalo peperiksaan, kalo anak-anak mereka (org cine) dapat C dlm semua subjek, diorg akan berhentikan anak dari skolah je.

mereka lebih rela x skola kan anak mereka daripada menerima hasil peperiksaan “C” je memanjang.

“C” bunyi spt biasa je kan..

tapi “C” dlm bahasa cina membawa maksud “Mati”.

komen aku ialah: tah hape2 lar kepercayaan diorg nie, lg menyusahkan kerja aku utk kira nombor adalah.

fikirkan dan renungkan ttg budaya melayu kita pula yg lebih pelbagai.

anda lebih arif ya tak?

undur diri dulu ya…

Friday, August 6, 2010

novel yg aku cari-cari selama ini

perasan tak?

bulan ramahdan hampir menjelang.

bagi kamu org, mungkin itu hal biasa.

tapi bagi aku pulak, alamak mati lar aku!!!

mengeluh sudah hati ini.

sebabnyha ialah kerana aku kena kerja banci dlm panas dan hujan jua….

adui….

tapi itu lah dugaan..

kan?

manusia akan diduga oleh tuhan; penciptanya utk menguji keimanan kita.

kembali kepada perspektif agama, mengapa manusia dilahirkan?

satu persoalan yg harus di dalami.

jawapannya ialah kerana; jeng jeng jeng.

manusia diciptakan oleh Allah tiada lain hanya kerana untuk mengabdikan diri kepada Allah.

bagi mereka yg dah biasa dengar, lihat dan pernah terbaca di mana-mana, sengaja aku ingin mengingatkan diri ini sendiri dan tiada maksud utk menghentam atau menganyang sesape.

tapi siapalah aku untuk memberi ceramah.

biarlah persoalan dan jawapan itu terhenti setakat disitu.

seterusnya.

topik 2

semalam sempat aku membelek buku dekat perpustakaan.

sementara tunggu nabil abes buat keje memasukkan data.

aku pulak cari lar buku-buku.

mata aku terhenti bila ternampak novel bertajuk Salina karangan A Samad Said.

weyh.

aku terkesima seketika.

terus aku capai.

hehe.

sukanya.

sebab aku sudah lama mencari novel nie.

akhirnya ketemu jua.

wah.

karangan die nie sangat terbaek.

bahasanya tak sangat klasik dan tak sangat moden.

yang paling aku terkedu kerana karangan a samad said nie buleh ceritakan sesuatu tu dengan betul2 terperinci.

memang karya salina die nie karya agung ar….

aktiviti semalam aku akhiri dengan pergi ke tapak dan membanci lebih kurang 12 rumah sebelum cabut sbb dan magrib.

longkolangkahketamketipkukukakikirikanankonon.

; )

cantik tak bunga nie?

 

 

 

 

 

 

cantik tak pokok bunga nie, sempat aku petik gambar waktu membanci. how genius! hehe

 

ajib x persan ke? huhu

 

 

 

 

 

 

huhu. ajib langsung x perasan aku amek gambar die ;)

 

Image1304

 

 

 

 

 

 

 

En Nabil, ko tengok ape???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...